Væske og træning

Kompressionsstrømper? GO eller NO-GO?

// Indlægget er sponsoreret og i samarbejde med  Danish Endurance //

Kompressionstrømper er er ret omdiskuteret emne, for virker de overhovedet og hvornår skal vi bruge dem?

Jeg tror på at kompressionstrømper er en meget individuel sag, nogle føler at det virker helt vildt godt, og andre føler ikke det er en nødvendighed. Jeg selv er meget stor tilhænger af dem og bruger dem i min hverdag i flere forskellige sammenhænge.

Det værste ved kompressionsokker er, at tage dem på – det er jo helt en træning i sig selv! Griner .. Her er jeg ved at tage mine kompressionsokker på fra Danish Endurance 😀 

Jeg træner generelt sjældent med dem, men bruger dem stort set altid EFTER mine løbeture for at fremme restitutionen. Jeg tager dem altså på efter endt træning og har dem så på i en del timer efterfølgende. De kan jo gemmes under bukserne, så selvom du måske er ude i offentligheden så behøver du ikke gå rundt og flashe de nogle gange ret vilde farver 😛

Men, hvorfor bruger jeg dem så her?

Lægmusklerne er meget udsatte når vi løber, og derfor kan de hurtigt blive ret ømme. Kompressionsstrømperne har et tryk som gør at blodcirkulationen øges, ved øget blodcirkulation kan vi altså hurtigere komme af med affaldsstofferne. Hvis affaldsstofferne hober sig op i vores lægge, så er det at de bliver stive og ømme – hvilket man jo helst vil undgå!

Jeg selv synes jeg har en stor effekt ved at tage kompressionsokker på efter en hård træning eller konkurrence. Mine lægge føles klar til træning igen meget hurtigere end hvis jeg ikke bruger dem, men det er jo så min oplevelse 🙂

Det er dog ikke kun her jeg bruger kompressionsstrømperne, for de følger mig faktisk ret meget – griner.

Jeg flyver og rejser jo en del, her er de min bedste følgesvend – jeg har før altid haft meget hævede ben når jeg har rejst – men efter jeg er begyndt at have kompressionsokker på, så kommer jeg uden om dette 😀 Jeg tager altså typisk kompressionsokker på når jeg tager hjemmefra, og tager dem så af når jeg er kommet frem.

Ligeledes hvis jeg skal til konkurrence eller stævne, så bruger jeg dem INDEN konkurrencen. Muligvis er det mentalt, men jeg føler selv, at hvis jeg har haft kompressionsokker på i timerne op til et løb, så føles mine ben meget mere lette og klar! 😀

Jeg nævnte at det hører til sjældenhederne at jeg bruger dem under træning, men hvis jeg har meget ømme lægmuskler, så synes jeg dog det kan hjælpe at tage kompressionsokker på, når jeg skal ud og løbe – især hvis det skal foregå på hårdt underlag som fx asfalt.
Nogle undersøgelser viser at strømperne rent faktisk har en præstationsfremmende effekt – så måske man alligevel skulle gøre det :-P?

Jeg kan iøvrigt godt lide at bruge dem under cykling, for her er de også med til at holde lidt mere varme, hvis det er lidt småkøligt!

Mine kompressionsstrømper er fra Danish Endurance, hvilket klart er her man, ifølge mig, finder de bedste. Jeg kan rigtig godt lide at der både er “fuld sok” men også “sleeves” hvor man altså har hul ned og kan tage en anden strømpe på – det gør det lidt nemmere når jeg fx rejser, at jeg nemt bare kan tage kompressionsdelen af, uden at skal skifte strømper. Iøvrigt så synes jeg at designet fra Danish Endurance er super fedt, elsker deres lille DK flag – og hvis du tænker det samme kan du finde dem lige HER! 😀

Du kan iøvrigt få 15% rabat på alt til og med Juli på siden med rabatkoden: sisstiss

Jeg vil rigtig gerne høre fra dig hvordan du har det med kompressionsstrømper, og om du bruger dem i nogle særlige anledninger? 😀 

Danish Endurance har iøvrigt også de fedeste både løbe og cykelstrømper som jeg bruger i mine træninger (for ikke at snakke om hverdag, ligesom jeg altid går i løbesko, så går jeg ærligt også altid i løbestrømper eller bomuldssokker, griner. Træningsmæssigt kan jeg godt lide knald på farver, men når det kommer til hverdag, så må jeg indrømme at jeg foretrækker mine strømper er basisfarver – og begge ting har Danish Endurance :-D)

// Indlægget er sponsoreret og i samarbejde med Danish Endurance //

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Væske og træning