Inspiration til sjov indendørs træning

Kunsten i at holde hvile/træningsfridage

Forleden lavdede jeg et post på min Instagram ang hvile/træningsfri dage, og dét motiverede mig til at lave et direkte indlæg om det. Det var nemlig noget min veninde og jeg snakkede om den anden dag, da vi var ude og gå en tur rundt i nabolaget hernede (Nå ja, til dig der ikke ved det opholder jeg mig pt i vores hus i Alicante, januar måned er lige det mere blå himmel og solskin hernede end den er derhjemme – dét kan man jo ligeså godt nyde godt af – fniser :-D). Nå, tilbage til emnet – jeg synes selv det er inspirerende at læse om andre og deres tanker, følelser og rutiner omkring det – den der følelse af “du er ikke alene”, dén er altid rar, og det er ligegyldig hvad det er om 🙂

Dét at holde hviledage, er nemlig noget man ser er ret angstprovokerende for en træningsglad-trænings”narkoman”-løber-eliteatlet eller hvad man nu er. Ikke at alle har det sådan, men jeg ved, inkl mig selv, at rigtig mange synes det er super svært. Jeg modtager ofte beskeder hvor folk leder efter hjælp til disse dage, ligeledes som min veninde og jeg blev enige om at det faktisk ER svært.

Nu skal det nævnes at indlægget her er primært for folk som træner ugentligt rigtig mange timer, hvis man dyrker motion på mere “normal-basis” er det selvfølgelig ikke fordi jeg skal pådutte dig at være doven, men mere for at fange de andre som også har lidt trang til træningsafhængelighed, og træningen er ret hård belastning for kroppen, og mere end blot “velværen” 🙂

Med min skadeshistorik det sidste år har jeg dog lært det mere og mere på den hårde måde, jeg har opbygget nogle redskaber, som gør det nemmere for mig at holde en hviledag, uden at gå “helt i spåner”. Helt ærligt – så ja, Før i tiden ville jeg være tilbøjelig til at frygte en fri-dag, hvis jeg kunne se den var lagt ind i træningsprogrammet på ugen, eller endnu værre – hvis jeg mærkede en ømhed/alarmsignal for skade. Jeg ville straks tænke “okay ingen løb – hvad kan jeg så lave istedet for?” – og dét er jo en helt forskruet tanke! Meningen med fridagen er jo ligepræcis at kroppen ikke skal belastes, den skal restituere sig og motivationen skal have et boost. Dermed ikke sagt at hvis man har lyst til at gå en tur, lave en core-træning, alternativ træning osv, at det er helt forkert – mén jeg tror at det er vigtigt at vi arbejder med det mentale – og jeg tænker, at hvis man synes at det er svært at holde helt hvile dag, hvor intet handler om træning, så synes jeg at man skal arbejde med problemet. Livet handler ikke kun om træning, og dét kan vi godt komme til at glemme lidt når hjulet bare køre derud af, og hvis det er det ens identitet er bygget op omkring.

Jeg skal ikke pudse min glorie og sige at jeg synes det er det nemmeste i verden nu, dét at holde hviledage – for det er stadig noget jeg arbejder med, men jeg er blevet betydeligt bedre til at slappe af i det – og dét er motiverende for mig at se den udvikling. Den anden dag tog jeg mig faktisk i at glæde mig til hviledagen, jeg så frem mod at udfordre min “dovenhed” og en dag som rent faktisk ikke handlede om noget som helst. Jeg skulle nemlig blot tidligt op og køre min veninde til lufthavnen, også havde jeg absolut ingen planer. Men træning blev ikke en af dem, et lille “shoot” på stranden til solopgang, en gåtur ud og handle og spansk-læsning var hvad jeg lavede, mens solen og dagen nydt max. Dét var sådan en god oplevelse, og det er her man lærer at blive bedre og bedre til at holde dem.

Så, lidt inspiration til jer andre derude, som måske os er lidt småtossede og trænings afhængige 😉

  • Lav noget andet du ikke plejer at gøre, i det tidsrum du normalt træner, det kunne fx være at sove længe (hvis du er morgentræner), lave mad/bage, være kreativ på andre måder, læse en bog, tage billeder, ses med en ven/veninde etc. 
  • Husk på “Hellere hviledag nu, end endnu en skadesperiode hvor der er flere uger man evt ikke kan træne.”
  • HUSK: Du bliver IKKE i dårligere form, langsommere, slappere, federe osv osv af at holde fri en dag eller to. Tværtimod 😀

Ja, hvor er det egentligt skørt at vi som så aktive mennesker frygter en hviledag, det burde jo i optikken være rart at kunne sige “Ah ja, nu smider jeg mig på sofaen og lader min krop restituere sig – det fortjener den ovenpå alt den træning” – for det gør den og husk nu for dælan det! Én hvile dag om ugen eller hver 14. dag er tuuusind gange bedre end en skadesperiode på flere uger eller måneder 🙂

Kender du til problemet, eller synes du bare det er det bedste med en dag hvor du kan fjerne fokus helt 😛 ?

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Inspiration til sjov indendørs træning