"Du burde overveje en operation" kinda-monday!

Løbe tekniktrænings øvelser

Da jeg boede i Spanien og en dag var inde og løbe intervaller på stadion, mødte jeg Paddy, en pensioneret sprinttræner fra Irland. Han præsenterede mig for “running drills” som jeg efterfølgende,, især om sommeren har benyttet den ekstra tid jeg har haft, til at implementere i min træning. Teknikøvelser er nemlig rigtig gode til at forbedre ens løb yderligere, og da jeg idag har været ude og lave lidt øvelser på den naboliggende fodboldbane, tænkte jeg at jeg i dette indlæg give lidt inspiration til hvilke øvelser som man for eksempel kan lave. 😀

Der findes et hav af forskellige teknikøvelser man kan lave, og hvis man søger på youtube “running drills” kan man også finde nogle meget sværre og mere udfordrende. Men i dette har jeg valgt at holde det til det lidt mere “simple”, selvom de faktisk er ret svære at udføre korrekte! 😀

De er essentielle at lave efter man har lavet lidt opvarmende løb, evt før man skal lave et mere intensivt træningspas, men de kan laves når som helst og hvor som helst – det kræver dog at kroppen er varm. 😀

Husk alle øvelserne er ny belastning for kroppen hvis ikke du har udført dem før, og pas derfor på med at gøre tingene for meget – vi skal nødigt have du går hen og bliver skadet 😀

Høje knæløft

3 gange af ca 20 skridt, imellem sættene gå stille og roligt tilbage til startpunktet.

En rigtig klassiker, men bestemt ikke noget der skal undervurderes til løbeteknik. Start med at stå helt parallelt med føderne. Løb på stedet på tæer med høje knæløft samtidig med at du bevæger armene ligeså hurtigt som benene. Sørg for at ikke lander på hælen på noget tidspunkt, og hold din overkrop lige men stadig så du falder lidt forover.
Lad være med at lave øvelsen over for lange strækninger til at starte med – for husk at det er en ret hård belastning for kroppen!

Knæ hurtigt op – langsomt ned

3 gange af ca 20 skridt, imellem sættene gå stille og roligt tilbage til startpunktet.

Ved et skridt fremad trækkes knæet hurtigt “eksplosivt” op , og sænkes meget langsomt ned igen. Så snart foden har ramt jorden trækkes modsatte knæ hurtigt op og sænkes meget langsomt igen. Disse skridt tages fremad og der fokus på at holde et spænd i core muskulaturen, et spænd i ballerne, holde overkroppen fremadrettet og at placere foden uden kroppen og altså ikke foran kroppen.

Hælspark

3 gange af ca 20 skridt, imellem sættene gå stille og roligt tilbage til startpunktet.

Start positionen er fødderne parralelt. Begynd så at løb fremad imens du tænker på at du skal om og sparke dig selv i numsen. Du skal holde dig helt lige, og tænke på at dine lår ikke må komme frem foran din krop – du vil bemærke at du ikke bevæger dig særlig hurtigt fremad – men det er meningen, fokus er at du skal om og sparke dig selv i numsen 🙂 Det er super træning til baglåret, men pas på i starten, og sørg for du er godt varmet op 🙂

“Stift bræt” 

3 gange af ca 20 skridt, imellem sættene gå stille og roligt tilbage til startpunktet.

Øvelsen har mange navne, da den ser ret skør ud. Men start med at stå og spark stift ud i luften, sæt så mere fart på sparkene så det bliver hurtigere. Fald en lille smule tilbage og bevæg dig så fremad imens du sparker fremad.

Hurtige skridt

3x ca 20 meter fremad, og vend om og gå stille og roligt tilbage til startpunktet.

Stil dig med fødderne parallelt, bøj albuerne og bevæg armene hurtigt imens at du “stepper” på stedet helt oppe på tæerne. Bevæg dig så fremad, hold din overkrop godt fremadlænet, og benene igang med stadig med samme høje frekvens. Du skal ikke hurtigt fremad, men dine ben skal bevæge sig rigtig hurtigt og din hæl må altså ikke lande i på noget tidspunkt.

Videre byggelse på øvelserne

Når du er familiær med ovenstående øvelser kan du bruge “hurtige skridt”, “stift bræt” og “høje knæløft” til at bygge videre på. Start med at lave en af øvelserne ca 10-15 skridt og fortsæt så direkte ud i hurtigt løb ca 20-50 meter.

Stå med parallelle fødder, bøj albuerne og bevæg armene samtidig med, at du stepper på tæerne. Gå stille og rolig fremad, mens du holder en hurtig stephastighed. Det gælder ikke om at komme hurtigt frem, men om at holde igen og fortsætte den hurtige stephastighed. Du skal sørge for at komme helt op på forfoden under din krop ved at lave kraftige afsæt, så hælen ikke rammer jorden på noget tidspunkt

 

Lad mig endelig høre om dette var brugbart, og i så fald – rigtig god træning ;-D

3 kommentarer

  • Det er nogle mega gode øvelser, du har omtalt her.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Nanna

    Hej! Jeg ville lige skrive, fordi du har jo enormt mange følgere, som sikkert beundrer din livsstil.Jeg har respekt for det du gør – ingen tvivl om det, men jeg kan ikke rigtig forstå, hvordan du ikke selv kan se på de billeder, som du lægger op af dig og din krop, at det faktisk ser sygeligt ud. Faktummet at du har energi til at løbe så meget må være et tegn på at din krop trods alt fungerer, selvom du er så lavt nede i vægt, men det ser ærlig talt skræmmende ud. Jeg ved, at du får mange positive kommentarer, men jeg synes også, at det er vigtigt, at nogen lige stopper op og siger hey – er det virkelig sundt det du har gang i? Du ER rigtig rigtig mager og spiser enorme mængder – men af hvad? Grøntsager. I min verden er det ikke balance.
    – fra en bekymret læser

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hejsa!
      Tak for din besked, og din bekymring. Jeg er godt klar over at jeg på nogen af billederne fremstår meget tynd, og det er da heller ingen hemmelighed at min fedtprocent er i den laveste ende af hvad godt er. Sagen er den at jeg har en tornhøj forbrænding og samtidig med at jeg dyrker så meget idræt som jeg gør, ja så har jeg svært ved at holde fedtet på mig. Jeg har før været meget restruktiv i min spisning, det er ingen hemmelighed, og det har jeg før også belyst. Det betød også at jeg, uden jeg vidste det, lå i energimangel, og det har tærret en del på min krop. Jeg har arbejdet rigtig meget med det, og er kommet problemet til livs – heldigvis. Jeg spiser enorme mængder af grønsager ja, men bare rolig – det er ikke det eneste 😉 Det er ingen løgn når jeg skriver på min instagram at jeg spiser mindst en halv plade chokolade før jeg går i seng, samt at jeg konsumere et kg tørrede figner på 1 uge, og at jeg tømmer et peanutbutterglas hurtigere end det er åbnet. Ydermere er jeg en sucker for kage og lækkerier, og det er nærmest en del af min dagskost. Og jeg går rigtig meget op i at få gode fibre som havregryn, rugbrød, samt jeg spiser store mængder mælkeprodukter. Så jo, jeg har skam masser af balance i kosten, og der er som sådan ikke noget jeg ikke spiser – udover kød (andre årsager). Det er sygt vigtigt for mig der er plads til det hele, for jeg ved at hvis man ikke har det, så går det ikke kun udover en selv og ens velvære og glæde, men også udover ens sociale.
      Og igen, jeg får mange positivite kommentarer ja, men jeg skal også ligge øre til mange den anden vej. Som du selv siger, så fungerer det jo for mig, jeg vil ikke kunne træne som jeg gør, og have det konstante energi som jeg har i min hverdag til alt det jeg laver, hvis ikke jeg spiste. Jeg tror vi skal ligge lidt fokus fra hvordan folk omkring os ser ud, og istedet holde fokus på velværen. Man siger jo heller ikke til folk man ser på instagram der ser ret tykke ud, om de har et problem, fordi at de er for tykke.
      Jeg forstår tydeligt din bekymring, og det er også rigtig fint du tager kontakt, men jeg håber ovenstående var svar nok til at sætte din bekymring ned.
      Jeg kan også tilføje at jeg ofte modtager beskeder fra følgere som netop spørger “hvordan får jeg en krop som dig”, og her er det meget vigtigt for mig at understrege, at det skal man ikke gå efter. Hvad der fungerer for mig, fungerer nødvendigvis ikke for andre.
      Samtidig kan jeg også fortælle dig at billederne fra dette indlæg er mange gamle fra da jeg boede i Spanien, og hvor jeg vejede et par kg mindre end jeg gør nu. 🙂
      Nobody’s perfect – me neither!
      Knus og ha en dejlig søndag!

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

"Du burde overveje en operation" kinda-monday!