Tærtebund på havregryn

Mandags motivation

Motivation? Hvordan kan man holde sig motiveret? Både i træning, i skolen, på jobbet, derhjemme og på en mandag ;-P?

Lad os tale lidt om indre motivation!

Indre motivation opstår når det er vores egen drivkraft der driver os i mål. Altså vi laver noget som vi virkelig gerne vil, og ikke bare arbejder mod at få guleroden, eller får slag af pisken til at gøre det!

Ifb med indre motivation snakker man om 3 psykologiske behov der gerne skal opfyldes:

  • Selvbestemmelses behovet – Har du medbestemmelse / selv indflydelse på noget af det du skal? Det kan være helt basale ting – men så snart du selv kan bestemme noget – så stiger motivationen!
    Fx for mig: Jeg træner lyst baseret, og vælger selv hvad min træning står på. Det kan fx også være tidspunkt osv, og kan bruges i alle sammenhænge! 🙂

 

  • Kompetence behovet – Opgaven skal hverken være for svær eller for let. Har du kompetencerne til at klare opgaven? Har du fx ikke løbet i flere år, så vil det nok være mere fornuftigt at sætte et mål om at komme op og løbe 5km, frem for et helt maraton til start.
    Eller du har måske bestemt dig for at lave aftensmaden helt fra bunden, men ved hverken hvordan du opbager sovsen , skræller græskarret eller filetere fisken? Dine opgaver må gerne være udfordrende, men der går også en grænse til hvor vores motivation kan gå helt modsat 🙂

 

  • Samhørigheds behovet – Gode relationer! Er du en del af fællesskabet på jobbet? Har du en god relation med dem du er sammen med i hjemmet? Eller omgås med?
    Når vi føler os som en del af et fællesskab – så får vores motivation et rigtig boost!
    Jeg oplever det bl.a. selv når jeg er ude til løb, deler fællesinteressen med alle andre, føler mig velkommen, bliver støttet og støtter dem omkring mig 😀
Motivation fremmes iøvrigt hvis vi kan se en mening og/eller forandring med det vi laver. Ens motivation kan altså være meget lav hvis vi ikke kan ses en mening med det vi nu arbejder frem mod!
Så står du i eftermiddag og tænker – “øv hvor jeg bare ikke gider ud og løbe, det er koldt, det regner og den eneste jeg får ud af det er at jeg bliver kold og våd” – så prøv at vend din tankegang – hvad er meningen med løbeturen? Hvad vil den give dig? Måske du kan sove bedre i nat? Blive en bedre løber? Mødes med en løbemakker? Spise en ekstra kage ;-)? Og altså, find ligepræcis meningen med hvorfor det er en god idé at komme afsted :-)!Igen, kan dette bruges i alle sammenhænge 😀
De ydre faktorer for motivation har naturligvis også en stor effekt – men lad os idag kigge på det vi selv kan arbejde med, og lad det påvirke os i en positiv retning ;-D

PS! Jeg har naturligvis også dage hvor jeg er mindre motiveret end andre – og det er helt okay! Dog mener jeg at hvis man står op hver dag og føler sig umotiveret, så skulle man måske overveje og kigge på sin hverdags indhold, og se om der er nogle steder man kan ændre eller tilpasse sine behov – og få vendt skuden!

Hurra for mandag og rigtig meget motivation i din retning!
Efter min sejr på 10KM løb i Murcia igår er min mandags motivation ikke til at skyde ned ;-D

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Tærtebund på havregryn