Mit yndlingstræningstøj og studierabat på nike.com!

Tips og fod-øvelser til knyster på fødderne/hallux vagus

(Før I scoller længere ned, så advarer jeg lige om et “skræk”-billede længere nede i indlægget – griner!!)

Som nogen af jer nok ved, så døjer jeg med knyster på fødderne (også kaldet Hallux Vagus). Til dem som ikke helt ved hvad jeg taler om, så har netdoktor forklaret meget godt hvad det betyder 😀

“Knyster er en tilstand, hvor storetåen drejer hen mod de øvrige tæer (hallux valgus), så foden bliver spids, og der samtidigt dannes en udbuling/knyst på storetåens grundled. Knysten fremkommer, fordi de to knogler på hver sin side af leddet kommer til at danne en vinkel med hinanden, i stedet for at være i forlængelse af hinanden. Derved “buler” knogleenderne ud. Samtidigt dannes ofte en fast, væskefyldt frembuling på indersiden af storetåens grundled.

Denne frembuling er en lille væskefyldt sæk (kaldet slimsæk), der naturligt ligger henover leddet, og beskytter det mod tryk. Hvis knoglerne får tryk i fodtøjet, får slimsækken også tryk og kan blive inflammeret (betændt), hvorved den hæver og gør ondt.” https://www.netdoktor.dk/tema/fod/halluxvalgus.htm

Jeg ved at jeg ikke er den eneste som døjer med denne “lidelse”, og det er netop derfor jeg har valgt at skrive indlægget. Knysterne kan nemlig være super meget i vejen, og jeg har selv fundet frem til nogen måder som jeg synes aflaster det 🙂

Som løber er det endnu mere udfordrende at løbe rundt med knyster, fordi de nemt bliver trykket i løbesko, og når man løber så er fødderne bare generelt meget mere belastet end hvis man går, cykler etc.

Jeg har forskellige ting som jeg gør for at forebygge og undgå alt for smertefulde knyster, og det er følgende.

  1. Fodtræning – jeg laver øvelser for at styrke mine tæer, og især mine storetæer. Dét synes jeg hjælper rigtig godt. (Se video længere nede med hvilke øvelser man fx kan lave)
  2. KT-tape på knysterne før jeg løber. Det synes jeg mindsker trykket, samt det gør at jeg ikke får vabler og hård hud. KT Tape kan bl.a. fåes ved enkelte behandlere og www.kttape.dk (Se længere nede i indlægget: Tapening samt skræk scenarie hvis ikke man lytter til vablerne – av av :-D)
  3. Alle mine sko er ca 1 str større end hvad normalt, det gør at jeg føler der er mere plads.
  4. Jeg går og løber primært i sko der er fodformet (som fx Topo Athletic) eller i hvert fald sko som har god plads ude foran, som fx Skechers.
    Vigtigst er altså at man føler der er plads, og at skoene ikke trykker ind på knysterne.
  5. Dage hvor knysterne er meget ømme så bruger jeg en speciel silicone skinne jeg har fået lavet. Det synes jeg aflaster meget godt.

Fodtræningsøvelser

Fodtrænings øvelser er ikke blot god mod knyster, de er absolut gode til alle. Fødderne skal vi ikke undervurdere og det er rigtig vigtigt at vi har stærke fødder – det er jo trodsalt dem som bærer rundt på os hver dag 🙂 Øvelserne er heldigvis nogen man kan lave mens man sidder og ser TV om aftenen og det kræver ikke de helt vilde kompetencer (udover øvelsen når man skal løfte storetåen – dét har jeg i hvert fald rigtig svært ved, griner :-D)

Øvelserne laver man ca 10 af af hver til hver fod. Samt udstrækningsøvelserne holdes i 10-20 sek 🙂

Herunder har jeg lavet en video, hvor du kan få inspiration til nogle øvelser man kan lave:

Tapening af knyster 

Jeg klipper et stykke af min KT-tape rulle som jeg klistrer henover knysterne. Jeg har før i tiden døjet med at jeg fik meget voldsom hård hud på knysterne, og nogen gange dannede der sig vabler under den hårde hud – hvilket kunne være skrækkeligt smertefuldt! Men så fandt jeg ud af at man kunne tape knysten og derved undgå den friktion som medfører vabler og hård hud. Så derfor bruger jeg gerne lige et minut ekstra om dagen til at tape foden 😀

Dét vil jeg i hvert fald hellere bruge et par ekstra minutter på, end jeg vil bruge flere måneder på at hele – for hvis vi går et par måneder tilbage, så gik det galt for mig. Der dannede sig betændte vabler under min hårde hud, fordi jeg ikke “hjalp” knysterne, og det endte med at jeg hverken kunne gå, stå eller lign med et par meget betændte fødder, som tog flere måneder før de helede helt:

Pas på dine fødder, lad være med at gå i “snævert” fodtøj, og gå så meget i bare tæer så muligt – dét vil de sætte pris på, både nu og senere hen i livet 😀

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Mit yndlingstræningstøj og studierabat på nike.com!